Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 8 záznamů.  Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Učení sociálním reáliím v mladším školním věku v případě LMP
Vojtíšková, Marika ; Klusák, Miroslav (vedoucí práce) ; Hříbková, Lenka (oponent)
Práce se zabývá výzkumem učení sociálním reáliím u dětí s lehkým mentálním postižením. Autorka shrnuje úvahy Jeana Piageta o morálním vývoji (zvláště na základě jeho textů The Moral Judgment of the Child a La psychologie de l'enfant), především tedy vymezení jeho jednotlivých stádií (anomie, heteronomie a autonomie). S touto teorií je porovnáno věcné učení sociálním reáliím, jak je zakotveno v Rámcovém vzdělávacím programu. Jádro práce pak leží v aplikaci nástrojů Piageta a jeho pokračovatelů na vzorek dětí s lehkým mentálním postižením ze Základní školy pro žáky s mentálním postižením LOPES v Praze-Čimicích. Výzkum ve strukturovaném rozhovoru ověřoval rozumění tří příběhům s typově různými, morálně zhodnotitelnými situacemi (proslovení nepravdy, poškození majetku, způsobení nepříjemné situace) na starší a mladší věkové vrstvě vzorku. V textu je rovněž zachycen výzkum pilotní, který pomohl se zpřesněním nástroje. Závěr práce se pak nevěnuje pouze samotným výsledkům výzkumu, nýbrž i jejich reflexi učitelkou, mající zkušenost s podobnými dětmi (nikoliv však přímo s probandy výzkumu). Tím je potvrzena širší platnost závěrů bakalářské práce a možnost východiska pro další výzkum.
Children's Philosophical Abilities: An Interdisciplinary Inquiry Into Children's Ability To Practice Philosophy
Abou Khalil, Charbel ; Maesschalck, Marc (vedoucí práce) ; Umbelino, Luis (oponent) ; Pourtois, Hervé (oponent)
Titre : Les capacités philosophiques des enfants : enquête interdisciplinaire sur l'habileté des enfants à pratiquer la philosophie. Auteur : Abou Khalil, Charbel Promoteur : Maesschalck, Marc Année académique : 2020-2021 Intitulé du master et de la finalité : Master [120] en philosophie, à finalité spécialisée : philosophies allemandes et françaises : enjeux contemporains. Résumé : L'enfant est-il capable de philosopher ? La doxa répond par la négative. En effet, l'enfance a longtemps été assimilée à l'immaturité intellectuelle. Selon les travaux de Jean Piaget qui continuent d'orienter de nombreuses pratiques pédagogiques actuelles, la philosophie, nécessitant le dialogue intérieur, l'abstraction et la logique formelle, s'avère inaccessible à l'enfant dont la pensée est égocentrique, concrète et irrationnelle. Et pourtant, à partir des années 1970, nous avons assisté à l'émergence de nouvelles pratiques pédagogiques, conçues pour l'éducation philosophique des enfants dès l'âge de cinq ans : la Philosophie pour enfants (P4C), préconisée par Matthew Lipman, repose sur le principe d'interventionnisme éducatif et cherche à défier la raison enfantine afin de découvrir son potentiel cognitif dormant. Ayant ses fondements théoriques dans le pragmatisme de John Dewey et le socioconstructivisme de Lev Vygotski,...
Morální usuzování osob s lehkým mentálním postižením
Hradilová, Tereza ; Němec, Zbyněk (vedoucí práce) ; Felcmanová, Lenka (oponent)
Cílem této diplomové práce je popsat a analyzovat, jaké je morální usuzování dospělých lidí s lehkým mentálním postižením, zjistit, jak rozumí abstraktnějším pojmům z oblasti morálky, podle čeho se rozhodují a jaké hodnoty jsou pro ně důležité. V první části práce se zaměříme na to, jak mentální postižení ovlivňuje člověka po stránce kognitivní, emoční či osobnostní, seznámíme se s teoriemi morálního vývoje, morální struktury a hodnot a na závěr budeme prezentovat výsledky zahraničních výzkumů, které se problematikou morálního usuzování lidí s mentálním postižením zabývaly. Ve druhé, empirické části, pak pomocí šesti případových studií představíme morální usuzování vybraných lidí s lehkým mentálním postižením, s nimiž byl proveden hloubkový rozhovor. V závěru práce se pokusíme najít u respondentů shodné významné momenty charakterizující morální usuzování osob s lehkým mentálním postižením a zasadit je do širšího kontextu ostatních výzkumů a teorií.
Vybrané otázky morální výchovy v současné společnosti
Hradilová, Tereza ; Strouhal, Martin (vedoucí práce) ; Koťa, Jaroslav (oponent)
Cílem bakalářské práce je analyzovat proměnu hodnotových orientací ve společenském vývoji od osvícenství k postmoderně. Dalším cílem je analýza současného stavu morální výchovy ve školách. Práce se nejprve zaměří na příčiny změny akcentů v hodnotové oblasti započaté v osvícenství a ústící do tzv. postmoderní situace. Zrekapituluje nejvýznamnější teorie morálního vývoje jedince, popíše situaci v morální výchově ve školách a pokusí se identifikovat ty metody morální výchovy, jež by se daly využít v morální výchově vzhledem k povaze soudobého společenského dění a trendům v hodnotových orientacích dětí a mládeže. Práce v této souvislosti tedy také hledá odpověď na otázku, k jakým hodnotám je dnes třeba vychovávat. Klíčová slova: morální výchova, osvícenství, postmoderní situace, morální vývoj, Jean Piaget, Lawrence Kohlberg, morální dilema, Rámcový vzdělávací program, etická výchova, hodnoty, individualizace morálky, metody morální výchovy
Učení sociálním reáliím v mladším školním věku v případě LMP
Vojtíšková, Marika ; Klusák, Miroslav (vedoucí práce) ; Hříbková, Lenka (oponent)
Práce se zabývá výzkumem učení sociálním reáliím u dětí s lehkým mentálním postižením. Autorka shrnuje úvahy Jeana Piageta o morálním vývoji (zvláště na základě jeho textů The Moral Judgment of the Child a La psychologie de l'enfant), především tedy vymezení jeho jednotlivých stádií (anomie, heteronomie a autonomie). S touto teorií je porovnáno věcné učení sociálním reáliím, jak je zakotveno v Rámcovém vzdělávacím programu. Jádro práce pak leží v aplikaci nástrojů Piageta a jeho pokračovatelů na vzorek dětí s lehkým mentálním postižením ze Základní školy pro žáky s mentálním postižením LOPES v Praze-Čimicích. Výzkum ve strukturovaném rozhovoru ověřoval rozumění tří příběhům s typově různými, morálně zhodnotitelnými situacemi (proslovení nepravdy, poškození majetku, způsobení nepříjemné situace) na starší a mladší věkové vrstvě vzorku. V textu je rovněž zachycen výzkum pilotní, který pomohl se zpřesněním nástroje. Závěr práce se pak nevěnuje pouze samotným výsledkům výzkumu, nýbrž i jejich reflexi učitelkou, mající zkušenost s podobnými dětmi (nikoliv však přímo s probandy výzkumu). Tím je potvrzena širší platnost závěrů bakalářské práce a možnost východiska pro další výzkum.
How do the younger school age children conceptualize the moral problems in their games?
Pastíriková, Jana ; Klusák, Miroslav (vedoucí práce) ; Viktorová, Ida (oponent)
Bakalárska práca je zameraná na hru detí mladšieho školského veku. Konkrétne napreskúmanie paradoxu vzniku autonómnej morálky na základe spolupráce v hre, v kontraste s prvkami súťaže, rivality a hádok, ktoré sa v nej tiež často objavujú. Ako deti chápu a riešia mravne problematické situácie som zisťovala prostredníctvom kvalitatívneho výskumu v školskej družine. K zberu dát som použila metódu zúčastneného pozorovania a následne som viedla pološtruktúrované rozhovory s vybranými deťmi a s pani vychovávateľkou. Takto štruktúrovaný výskum mi umožnil porozumieť pravidlám hier a tiež tomu, ako k nim pristupujú deti. Na základe toho som následne mohla opísať a analyzovať dôvody vedúce k prerušeniu hry a ich riešenie deťmi. Zistila som, že mravne problematické situácie v hre síce často viedli k jej prerušeniu, no vkonečnom dôsledku sa deti vždy snažili ojej obnovenie prostredníctvom spolupráce. V spolupráci následne pokračovali aj v priebehu celej hry tak, aby im hra prinášala potešenie a zábavu. V ich hrách bola kľúčová aj snaha hráčov o výhru, pretože prispievala k zvyšovaniu kvality hry ako celku.
Interaktivní prostorové objekty jako prostředek rozvoje kognitivních funkcí u dětí mladšího školního věku
BALADOVÁ, Barbora
V bakalářské práci se zabývám rozvojem kognitivních funkcí u dětí mladšího školního věku. Především se zaměřuji na vývoj inteligence. Výsledkem této práce je trojrozměrný objekt s hrami, který si klade za cíl posunout jedince dál v rozvoji logického myšlení. Práce je teoreticko-praktická. V teoretické části se nejvíce zaměřuji na teorii inteligence, logicko - matematické a prostorové myšlení. V praktické části se zabývám hrami a výrobou herního objektu, který je umístěn v exteriéru, kde je přístupný všem dětem.
Možnosti a limity předškolní výuky francouzského jazyka na příkladu mezinárodní školky Modré nebe
VESELÁ, Šárka
Tato diplomová práce se zabývá předškolní výukou francouzského jazyka, jejími možnostmi a limity. Na problematiku je nahlíženo z psychologického hlediska a východiskem je duševní vývoj dítěte. Hlavním cílem je zjistit, zda je možné francouzský jazyk v předškolním věku vyučovat a pokud ano, jakým způsobem a s jakým výsledkem. Bádání probíhalo ve dvou mateřských školách, pro které autorka připravila a s rodilým mluvčím uskutečnila výuku francouzštiny. Závěrečné vyhodnocení vyplývá z této osobní zkušenosti autorky.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.